Πέμπτη

Ιουνίου 29: Πέτρου και Παύλου των Κορυφαίων Αποστόλων


Γράφει ο καθηγητής Ιω. Φουντούλης, για την αξία και την καθιέρωση αυτής της κορυφαίας αποστολικής εορτής:" Των δύο μεγάλων και κορυφαίων αποστόλων του Χριστού, του Πέτρου και του Παύλου, τη μνήμη εορτάζει σήμερα η Εκκλησία μας. Προς αυτούς τους δύο μεγάλους άνδρες της θα αποτίσει τον οφειλόμενο φόρο της τιμής και της ευγνωμοσύνης για την ανυπολόγιστα μεγάλη συμβολή τους στο έργο της διαδόσεως της χριστιανικής πίστεως και της εδραιώσεως της Εκκλησίας μας. Στις εικόνες τους ζωγραφίζονται οι δύο απόστολοι να κρατούν την Εκκλησία, που συμβολικά εικονίζεται με ένα μικρό βυζαντινό ναό. Γιατί και οι δύο αυτοί απόστολοι υπήρξαν πράγματι οι στύλοι και οι ακρογωνιαίοι λίθοι, επάνω στους οποίους οικοδομήθηκε το ιερό ίδρυμα της Εκκλησίας του Χριστού. Και συνημμένοι και οι δύο σε μία εορτή, εικονισμένοι σε μία εικόνα, συμβολίζουν την ενότητα της πίστεως, την ενότητα της Εκκλησίας, που απετελέσθη από ετερογενή στοιχεία, την περιτομή -τους Εβραίους- προς τους όποιους εστράφη το ιεραποστολικό έργο του Πέτρου, και τα έθνη-τους ειδωλολάτρες- για τον εκχριστιανισμό των οποίων κοπίασε ο απόστολος των Εθνών, ο Παύλος. Αυτός ακριβώς ήταν και ο λόγος που προκάλεσε τη σύσταση κοινής εορτής των δύο κορυφαίων, όταν το έτος 258 στις 29 Ιουνίου ο πάπας Σΐξτος ο Β’ μετακόμιζε τα οστά τους στην κατακόμβη του αγίου Σεβαστιανού της Ρώμης. Και ήταν τόσο επιτυχής η συζυγία αυτή, ώστε πολύ γρήγορα η εορτή αυτή έγινε παγκόσμιος, εορταζομένη «εν πάσαις ταις κατά τόπον αγίαις του Θεού εκκλησίαις». Οι άλλες εορτές των αποστόλων και η μνήμη του θανάτου τους επισκιάσθηκαν από τη νέα εορτή. Γι’ αυτό και σπάνια θα βρει κανείς ναό τιμώμενο στο όνομα ενός μόνο από τους δυο κορυφαίους και εικόνα που να εικονίζει τον ένα μόνο από αυτούς. Αντιθέτως δεν υπάρχει πόλις ή χωριό που να μη έχει ναό ή παρεκκλήσιο επ’ ονόματι των δύο μεγάλων αποστόλων. Άπειρες είναι οι εικόνες τους. Κοινή η τιμή, κοινή η προσκύνηση, κοινός ο εορτασμός, όπως κοινό ήταν το έργο τους και κοινή η αποστολή τους και κοινή η δόξα τους."

Ο δε άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης, περιγράφει ως εξής την εμφάνιση και τον χαρακτήρα των αγίων δύο κορυφαίων, όπως μας παραδόθηκε από την αρχαία παράδοση:"Ήτον δε ο θεσπέσιος Πέτρος κατά τον χαρακτήρα του σώματος άσπρος εις το χρώμα, ολίγον κίτρινος, φαλακρός εις την κεφαλήν, σγουρά έχων τα επίλοιπα μαλλία. Eίχε τους οφθαλμούς φαινομένους αιματώδεις, και ομοίους με το χρώμα του κρασίου. Ήτον άσπρος εις τα μαλλία της κεφαλής, είχε το μεν γένειον άσπρον και δασύ, την δε μύτην μακράν, είχε σηκωμένα επάνω τα οφρύδια, ήτον μέτριος κατά το μέγεθος, είχε το σχήμα του σώματος όρθιον, ήτον συνετός και φρόνιμος, εκινείτο οξέως από θεϊκόν ζήλον εναντίον της αδικίας. Ήτον συγχωρητικός εις τους μετανοούντας, εμεταβάλλετο ευκόλως, και ογλίγωρα εμετακίνει χωρίς φόβον τας προτέρας του αποφάσεις Ήτον δε ο μακάριος Παύλος κατά τον χαρακτήρα του σώματος, φαλακρός εις την κεφαλήν, ήτοι χωρίς μαλλία. Eίχε τα ομμάτια χαροποιά, και τα οφρύδια κάτω νεύοντα. Eίχε το γένειον πολλά εύμορφα κατεβασμένον, είχε την μύτην κυρτήν, και πρέπουσαν εις όλον το πρόσωπόν του, ήτον στολισμένος με μαύρας ομού και άσπρας τρίχας. Ήτον κυρτός εις το σώμα, και εύρωστος και μικρόσωμος. Ήτον συνεσταλμένος κατά τα ήθη και φρόνιμος, και γεμάτος από θεία χαρίσματα. Eίχε σεμνά κινήματα, και λόγους γλυκείς. Eτράβιζεν εις την αγάπην του όλους εκείνους, οπού επρόστρεχον εις αυτόν, με την δύναμιν των θαυμάτων. Kαι οι δύω δε ούτοι Kορυφαίοι Aπόστολοι, ήτον γεμάτοι από την θείαν χάριν του Aγίου Πνεύματος."

Η εορτή των δύο κορυφαίων είναι πάντα επίκαιρη για το ήθος της Εκκλησίας μας και την ενότητα της. Πάντα υπάρχουν αντιπαλότητες και ίδιες θεωρήσεις μεταξύ θεολόγων, ποιμένων και χριστιανών, οι οποίοι αλληλοχαρακτηρίζονται οι μεν ως ομολογητές και ονομάζουν τους δε νεωτεριστές, οι δε ως εκσυγχρονισμένοι και ονομάζουν τους ετέρους φονταμενταλιστές. Όλοι αυτοί χαρακτηρισμοί και οι διαιρέσεις δεν είναι παρά αλλότρια και ξενόφερτα ήθη, τα οποία ήρθαν στην Εκκλησία, από επιρροές δυτικής προέλευσης και θεώρησης και ξένες με το ορθό ήθος. Είθε το παράδειγμα και η αλληλοπεριχώρηση των δύο Κορυφαίων να συνετίζει τους πάντες, σε μια εποχή μάλιστα πού η Εκκλησία, κρίνεται από τον ανίδεο κόσμο θεσμός απαρχαιωμένος και καταχρηστική η παρουσία της και βάλλεται από παντου. Φυσικά η Εκκλησία δεν έχει ανάγκη την υπεράσπιση της από εμάς, αλλά εμείς εναγωνίως πρέπει να αναζητάμε  την ενότητα μεταξύ μας, γιατί κρεμόμαστε κυριολεκτικά για την ζωή μας, από την ύπαρξη του τρόπου και του τόπου της σε αυτήν την ζωή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου