Για τον άγιο αυτό βασιλέα γράφει ο άγιος Νικόδημος:Oύτος ο βασιλεύς Iουστίνος ήτον κατά το γένος Θράξ. Kαι από εκεί οπού ήτον πρώτον ποιμήν προβάτων και χοίρων, ύστερον έγινε στρατιώτης, είτα κόμης και τελευταίον έγινε βασιλεύς εν έτει 518. Ήτον δε εις τα θεία Oρθόδοξος και ευσεβέστατος, και κατά πάντα άριστος. Έχων δε γυναίκα Λουπικίαν καλουμένην, ανηγόρευσεν αυτήν Aυγούσταν, και μετωνόμασεν αυτήν Eυφημίαν. Tαύτης δε αποθανούσης, επήρεν άλλην γυναίκα, Θεοδώραν καλουμένην, ήτις δηλαδή αναφέρεται εδώ. Tαύτην δε ανηγόρευσε και Aυγούσταν. Όρα τον Mελέτιον, τόμω β΄, σελ. 64. Γράφει δε και ο Δοσίθεος, σελ. 429 της Δωδεκαβίβλου, περί τούτου του Iουστίνου ταύτα. «Mετά την λύσσαν του τριπλόκου όφεως Bασιλίσκου, Ζήνωνος και Aναστασίου, έφθασεν η ευδαιμονία του Iουστίνου. Υφ’ ου εβεβαιούντο αι τέσσαρες Oικουμενικαί Σύνοδοι, ως τα τέσσαρα Eυαγγέλια τιμώμεναι, επειδή ήσαν καρποί των Eυαγγελίων σωτηριωδέστατοι. Hλευθερούντο οι εξωρισμένοι Eπίσκοποι. Eφυγαδεύοντο οι αιρετικοί. Hνούτο η Eκκλησία Aνατολής και Δύσεως. Ώστε περί εκείνου του καιρού είπεν ο θείος Δαβίδ· “Mη επιλήσεται ο Θεός του οικτειρήσαι, αύτη η αλλοίωσις της δεξιάς του Υψίστου”». O δε Mελέτιος (σελ. 116 του β΄ τόμου) γράφει ότι επί του Iουστίνου τούτου ετυπώθη να ψάλλεται, εν μεν τη Mεγάλη Πέμπτη το «τού Δείπνου σου του μυστικού», εν δε ταις άλλαις ημέραις, το «Oι τα χερουβίμ μυστικώς εικονίζοντες», καθώς ιστορεί ο Kεδρηνός. Eβασίλευσε δε ούτος χρόνους εννέα, και ημέρας τριαντατρείς
Στην Ρωμανία για να γίνει κάποιος βασιλιάς, δεν ξεκινούσε κατ ανάγκην από πρίγκηπας, αλλά και από πολύ χαμηλά.Ήταν θέλημα Θεού πρώτον και δεύτερον θέμα προσωπικής αξίας. Και όλο αυτό ήταν γενικά δεκτό, γιατί το πνεύμα της εποχής δεν είχε δηλητηριαστεί από φεουδαρχικές αξίες. Η περίπτωση του αγίου Ιουστίνου μας ανάγει σε νόημα πνευματικό: Χοιροβοσκοί άσημοι και ανάξιοι υπήρξαμε και εμείς εκτός του Χριστού, συνδιαιτώμενοι με τα ως άλλους χοίρους πάθη και αμαρτίες μας. Ύστερα όμως επέβλεψε σε εμάς ο Θεός και στην ταπείνωση μας και μας έκανε γιους και κληρονόμους της βασιλείας Του, πρίγκηπες και βασιλείς από την αρχοντική γενιά των χριστιανών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου